Oldal kiválasztása

Julianus Barát torony

A kilátó, amit mindenkinek látnia kell…

Ez az a kilátó, amit szerintem mindenkinek látnia kell. Pontosabban nem is a kilátót, hanem a kilátást, de ne szaladjunk enyire előre.

Sokan a Prédikálószékről gondolják, hogy onnan betekinthetik a Dunakanyar lenyűgöző panorámáját, azonban az nehézsége miatt kisgyerekekkel nem ajánlott. A Duna túlpartjáról a Pilis és Visegrádi hegységre tekintve a Hegyes-tető, és az ott épített Julianus barátról elnevezett torony is impozáns kilátást nyújt a vidékre.

Tehát egy gyönyörű őszi napon elhatároztuk, hogy fölmegyünk a Julianus Barát toronyhoz. Ez a kilátó a Börzsönyben, Hegyes-tetőn található, mely Nagymaros és Zebegény közt “lóg” a Dunába, vagy inkább a Duna folyik körbe körülötte. A lényeg, hogy a toronyból páratlan szépségű panorámában lehet részünk.

Autóval érkeztünk Nagymarosra, a vasútállomás közelében parkoltunk le, ami több szempontból is jó döntés volt. Egyrészt itt halad el a kék jelzés, melyet a toronyig követnünk kell, másrészt a túra végén, vonattal visszaérve közel volt az autó.

Megkerestük a kék jelzést, és elindultunk Hegyes-tető felé. Utunk cseppet sem nevezhető unalmasnak, a gyerekek is egyetlen zokszó nélkül gyalogoltak felfelé. A zártabb erdők és a Dunára nyíló kilátás váltogatta egymást. Ezen a szakaszon viszonylag kevés túrázóval találkoztunk, ezért is okozott döbbenetet, amikor a kilátóhoz fölérve hatalmas nyüzsgést találtunk. Meglepetten konsatáltuk, hogy milyen gyorsan felértünk, s alábecsültük a gyerekeink túratempóját. Csapatokban érkeztek az emberek, kik gyalogosan, kik biciklivel, a toronyban alig tudtuk kerülgetni egymást.

Elgondolkoztunk rajta, hogy túránkat egy kisebb kitérővel még meghosszabbítjuk, de végül a józan ész döntött, s maradtunk az eredeti terveinknél. Miután a kilátást kiélveztük rövid pihenő után a sárga jelzést követve indultunk Zebegény felé. Innentől utunk kellemesen lejtett, s ahol kilátást találtunk, megálltunk uzsonnázni, bújócskázni, vagy csak nézelődni.

Zebegénybe érve a Mókus sörözőben frissítettük föl magunkat, majd elsétáltunk a vasútállomásra, ahonnan a vonattal visszaszáguldottunk Nagymarosra.

Julianus barát torony

A XX. század első évei a magyar turistaság lassú, csöndes terjeszkedésével indultak meg. A Hegyes-tető és környéke régebben királyi terület volt, ahol nem lehetett túrázni. A Trianoni békeszerződés megkötése után a túrázni vágyók a hazánkban maradt területek felé fordultak. A Magyar Turista Szövetség 1931-ben 10 évre szóló bérleti szerződést kötött a Dél-Börzsönyi régióra, amelynek értelmében a vadásztársaságokkal is ők szerződtek le. Ennek következtében kijelölhettek biztonságos útvonalakat, amelyeken a túravezetést az Encián Turistákra bízták.

Az 1914-ben alakult Encián Turisták a Magyar Turista Szövetség támogatásával építette fel a Julianus barát tornyot 1939-ben, megalakulásuk 25. évfordulójának alkalmából. Hazánk egyik legszebb kilátótornyának falán ma is látható az Encián Turisták emléktáblája.

A Hegyes-tetőn, 482 méteres magasságba épült toronyhoz több útvonalon is feljuthatunk, az egyik például a Törökmezői Tanösvény.

A 2013-ban felújított kilátóból páratlan kilátás tárul elénk: a körpanorámás toronyból megcsodálhatjuk a visegrádi Fellegvárat, a Szentendrei-szigetet, a környező hegyeket, Nagymarost és a szikrázó Dunát.

(Forrás: funiq)

Tapasztalataink:

Nagymaros Budapestről vonattal és autóval is kényelmesen megközelíthető, mindkét megoldásnak van praktikus oldala.

Ez a kis ismerkedés a Börzsöny déli részével sok izgalmat tartogat számunkra, és biztosíthatlak arról, hogy kedvet kapsz a környék teljes felfedezéséhez. Ezen kedvcsináló túra eleje ugyan meredek, de a panoráma, és az erdő hangulata feledteti ezen gyötrelmet, minden perc felfelé, és lefelé is emlékezetes, meseszép marad. A túra gyerekekkel is tervezhető, de fontos, hogy érdemes rászánni egy napot, hogy mindenkinek élmény maradjon. A jelzések, táblák hasznosak, és jók, így egyetlen helyen, a torony után leereszkedve kell figyelnünk a sárga sáv behívó jelzésére.

A Zebegénybe vezető lejtmenetben érdemes megszakítani utunkat egy egy rövid elágazás miatt, kilátóhoz, vagy a meseszép Kálvária miatt, a faluba beérve pedig feltétlen látogassátok meg a Mókuskertet egy felfrissülés erejéig, megérdemlitek 🙂

Nagymarosra visszaérve, ha van még időtök, energiátok, sétáljatok le a Dunapartra: a gyerekeknek játszóteret találtok itt, de lehet hekkezni, vagy csak kavicsot dobálni a vízbe a szemközti Visegrádi vár panorámáját csodálva.

Utunkunkat térképen is megtekintheted a turistautakon.

Az Encián Turisták

A világháborút követően a Kinizsi Természetbarát Egyesület 1975-ben megalakította az Encián szakosztályt, azzal a céllal, hogy a szellemiség, és hagyományőrzés keretén belül megteremtse, újjáélessze azt az önzetlen tevékenységet, amelyet a magyar természetjárás elősegítése érdekében tettek az Encián egyesület tagjai, és tesznek a szakosztály tagjai.

tevékenységük, emlékük nem merülhet teljes feledésbe, azokat meg kell őrizni. Ennek szellemében kerül megrendezésre 2009 óta az encián túramozgalom amely keretén belül megismertetjük röviden történetüket, tevékenységüket.  A túramozgalom célja: a túraútvonalak bejárása, a turistaemlékek felkeresése során a résztvevők ismerjék meg az ENCIÁN TURISTÁK 1914 tagjainak a magyar turistaság érdekében végzett alkotómunkáját, természetjáró tevékenységét. A túramozgalom szervezője és irányítója a Kinizsi Természetbarát Egyesület Encián Szakosztálya