Oldal kiválasztása

Kis-Hárs-hegy, Nagy-Hárs-hegy

…kilátás a Pilisre, és a város peremére

Azon elmélkedtünk, hogy mi nem viszi el az egész napunkat, a családnak kimozdulás: kilátás, élmény, kaland és varázslat, ezt kerestük.

Budapest környékén is van természetesen felfedeznivaló, magaslati pont, ahonnan szép kilátás nyílik a városra, ezek közül szemezgettünk most.

… Budapest közelében

Két félelmem volt, mikor elhatároztuk, hogy nekivágunk a Budapest környéki hegyek kilátópontjait felfedezni.. a tömeg, amely a főváros vonzáskörzetéből gyakorlatilag egyenesen következik – felszívja a Budai hegység a kikapcsolódni vágyókat, illetve, ami ebből ered: a zaj­­. A várost lehagyva, kint az erdőben szeretem a madarakat hallgatni, szeretek elszakadni a város alapzajától, szeretek csak úgy lenni. És báár a Budai hegység ezt igyekszik megadni, nem tudsz maradéktalanul elégedett lenni. Messzebb kell menni ehhez.

Azonban látni kell, közelsége, könnyen elérhető útvonalai, infrastruktúrája, kilátópontjai könnyűszerrel elcsábítanak, majd elvarázsolnak.

Így tettek velünk is.

A tömegtől való félelmünk ezesetben nem bizonyult jogosnak: már a parkolóban sejteni lehetett, ami később beigazolódott: ma csak a legelszántabbak indulnak útnak. Nem ígértek ugyanis valami csodás-napsütéses időt mára, tudtuk, hogy nekünk sincs sok időnk, ha szárazon akarjuk megúszni a kis kalandunkat.

… Budapest közelében lévő kilátások csodái: Kis-Hárs hegy; Nagy-Hárs hegy és néhány attrakció

Egy hosszúhétvégét próbáltunk színesíteni. Esős idő volt, keresni kellett az időjárásablakokat, hogy a szabadban lehessünk. Tudtuk délután esni fog, reggel 9 előtt esélytelen elindulni otthonról. A Budai hegység kézenfekvő, irány a Hárs hegy környéke, szép kilátópontok sora.

Megközelíthető ezer féle képpen: Normafáról, Szépjuhásznéről, Hűvösvölgyből, fűzhető megannyi meseszép útvonalra, fűszerezhető kis vasúttal, kutyasétáltatva, biciklivel, vagy akár a Budakeszi vadasparkkal. Csak egyet kellett kiválasztani a megannyi lehetőség közül.. és így utólag ez volt tán a legnehezebb dolog a túrán.. merre menjünk.

Bevezető, pár órás túra volt a cél, amit a gyerekek is végig tudnak saját lábon, és ugye, izgatott az eső.

… Szépjuhászné – Hárshegyi nyereg ­–Kis Hárs hegy – Nagy Hárs hegy – Szépjuhászné

Tekintve, hogy március van, az ország negyede még síel, kétharmada nem mozdul ki az eső miatt jó esélyekkel indultunk. A parkolóban, néhány autó szállingózott, és a nap halványan megbújt a felhők mögött, de jelezte, hogy jelen van.

Összepakoltunk, nekiindultunk.

A zöld körséta nyugati felén indultunk el azzal a céllal, hogy a Nagy Hárs hegyet megkerüljük, meglesünk egy titkos kilátópontot, majd elérve a Hárshegyi nyerget a sárga háromszög jelzésen meghódítjuk a Kis Hárs hegyet, majd a sárga sávon a Bátori barlangot érintve Nagy Hárs hegyen kilátunk, és így jutunk vissza a parkolóba.

A túra eleje gyakorlatilag szintút, a legkisebb is a maga másfél évével önállóan tette meg, vándorbottal, mint a nagyok, majd a Titkos kilátóponton észleltük, nagyobb a sár, mint gondoltuk. Igaz, a jelzett utat elhagyva érintetlen volt a természet, de az erdészet gondoskodó keze meg megjelent a télidőre az állatok etetése céljából.

Visszatérve a jelzett útra megjött az eső illata, de a felhők mögött aznap megvilágította a Nagy Hárs hegy kilátóját, így nem aggódtunk.

A napi izgalom a gyerekeknek egyébként a csúzli volt: próbálgatták, ki tud nagyobbat, pontosabban lőni. Ez a menettempónkon ugyan kicsit lassított, de panaszkodásra, nyafogásra egész úton nem került sor.

Sár, néhány ember, még néhány kutya, és el is értük a nyerget. Messziről lehetett hallani, hogy hol a kilátó, épp egy gyerekcsapat töltötte ebédidejét a Makovecz Imre kilátó tövében.

Sajnos a kilátó már évek óta le van zárva, így csak magunk tudjuk felmérni a környéket testmagasságunk adta magaslatokból. Itt még halványan, de látszott a János hegy tetején az Erzsébet kilátó, de a Hűvös völgy felől érkező esőfelhők is jelezték, indulni kell.

Magunk mögött hagyva a gyerekcsapatot, egy nápolyi-halom elfogyasztása után neki is indultunk az emelkedőnek.

A Bátori barlangnál találkoztunk először a széllel, de itt még a gyerekek kimászták az árkot, majd percek múlva felsejlett a ködbe burkolózott Nagy Hárs hegyi Kaán Károly kilátó .

A legmagasabb ponton ebédeltünk, miközben rájöttünk: itt a délutáni eső.

Innen már csak egy köves meredély, és 20 perc séta a parkoló, így nekivágtunk. A legkisebb idáig bírta, az esővíz áztatta úton kapaszkodtunk lefele.

A táv, és a szint nem erős, kihasználtuk a fél napot, mindenkiben élményt hagytunk. A túra nyáron, és szép időben is járható, több kilátással, és a célban étteremmel, játszótérrel, így bátran ajánljuk. A jelzések jól követhetőek, figyelve a párhuzamosan együtt haladó utakat, igaziból valamelyik jelzés mindig feltűnik, amit követnünk kell, így eltévedni nehéz.

A Titkos kilátót a trekk megfejtőinek ajánljuk figyelmébe, amúgy pedig aki nem tudott velünk tartani, annak jó felfedezést kívánunk Budapest magaslati pompáinak, panorámájának felfedezéséhez.

Megtett útvonalunkat a turistautak.hu-n megnézhetitek.